De kick van schadeherstel is moeilijk uit te leggen

Ik zie ze elke dag weer bij Autoschade Buijs in Tholen binnenkomen: personenauto’s en bedrijfswagens die averij hebben opgelopen. Soms gaat het om kleine schades, maar vaak ook om auto’s die flink in de kreukels liggen. Voor mij als allround schadespecialist maakt het geen verschil. Voor een leek is dat misschien moeilijk te bevatten, maar ik krijg steeds weer een kick als er een auto uit de spuitcabine komt waarbij je van de schade helemaal niks meer terug kunt zien.

Schadereparatie is vooral gevoelswerk

Het repareren van lichte of zware schades is vooral gevoelswerk. Je moet weten waar je moet beginnen en steeds precies weten wat je doet. Dat begint al bij het inventariseren van de aard en omvang van een schade. Aan de hand van die taxatie maak je als schadehersteller ook voor jezelf een soort plan van aanpak. Dat doe je op basis van het schaderapport dat door een schade-expert van de verzekeraar wordt opgemaakt.

Door mijn vakkennis en jarenlange ervaring weet ik waar ik extra goed op moet letten. Als je bij de taxatie van een schade bepaalde dingen over het hoofd ziet komt dat tijdens de reparatie of pas later toch nog aan het licht. In dat geval is het meestal lastig om dat soort kosten alsnog op te voeren bij de verzekering. Ook kan het achteraf nog moeten herstellen van dingen die in eerste instantie aan jouw aandacht ontsnapt zijn, flinke extra kosten met zich meebrengen. Ook betekent dat dat de eigenaar zijn (bedrijfs)auto langer moet missen. Je moet dit soort zaken al bij binnenkomst van een schade zien te tackelen.

Schadeherstel is teamwork

Binnen ons autoschadebedrijf heeft iedereen zijn eigen specialisaties. De één is bijvoorbeeld heel goed thuis in het werken met de richtbank waarmee schade aan het chassis mee wordt gecorrigeerd. Andere collega’s zijn heel bedreven in het demonteren en monteren van onderdelen, het vervangen of uitdeuken van plaatwerk, wieluitlijning, schuren, plamuren, primeren en afplakken van de auto. Er komt immers heel wat bij kijken voordat onze autospuiters de auto of een gedeelte daarvan van een nieuwe laklaag kunnen voorzien. Na het uitharden van de lak is het nog een kwestie van alles afmonteren, poetsen en een laatste check. De meeste van mijn collega’s zijn net als ik allround, maar schadeherstel is echt teamwork. Samen zorgen wij er bij Autoschade Buijs dagelijks voor dat onze zakelijke en particuliere klanten kunnen vertrouwen op gegarandeerd vakwerk.

Gert-Jan Buijs
Eigenaar en schadespecialist

Terug naar kennisbank